Isnin, 10 Februari 2020

Jenis - Jenis Ikan Guppy

Jenis - Jenis Ikan Guppy

Terdapat pelbagai jenis ikan gupi dalam dunia. Terdapat beberapa spesies utama yang diklasifikasikan mengikut bentuk ekor dan sirip, corak pada badan, warna badan, warna mata dan banyak lagi. Disebabkan kepelbagaian corak yang ada, ikan ini sering menjadi pilihan para peminat akuarium untuk dijadikan sebagai haiwan peliharaan.


1. Poecilia Reticulata (Common / Fancy Guppy)

Merupakan jenis ikan gupi yang dikenali peminat ikan kerana mempunyai pelbagai corak yang menarik dan unik. Ia juga amat mudah untuk dipelihara dan senang dibiakkan. justeru itu ia menjadi pilihan para peminat akuarium.

"IMG_1067" by maxxum is licensed under CC BY-NC-ND 2.0


2. Poecilia Wingei (Endler Guppy)

Dikenali sebagai endler guppy, mempunyai pelbagai campuran warna pada badannya, sangat mudah dipelihara dan sejenis ikan yang boleh dicampur didalam akuarium comuniti kerana sifatnya yang tenang dan aman.Ianya merupakan spesis terdekat common/fancy gupi dan boleh dikacukkan. Oleh sebab itu, jika anda mahu mengekalkan baka ikan tersebut, jangan dicampur dengan baka lain di dalam satu akuarium. Tidak seperti fancy gupi, endler amat jarang dijual di kedai haiwan peliharaan kerna tidak secantik fancy gupi.

3. Micropoecilia Picta (Swamp Guppies)

Gupi paya merupakan sejenis ikan yang ditemui di dalam air payau berhampiran kawasan paya yang berasal dari Amerika Tengah dan Amerika Selatan. Ikan ini mempunyai tabiat pemakanan omnivor dengan memakan tumbuhan dan serangga. Ikan ini amat sukar ditemui di kedai-kedai ikan kerana kesukaran untuk menyediakan air yang sesuai untuk ikan ini.

Micropoecilia Picta by scapeclub.org

4. Jenis Gupi mengikut bentuk ekor

Ikan gupi juga sering dikalsifikasikan mengikut bentuk ekor dan sirip. Terdapat pelbagai jenis bentuk ekor dan sirip serta warna dan corak yang berbeza pada ikan ini. Para penternak biasanya akan membuat "crossbreed" atau silang kacuk untuk mendapatkan warna dan bentuk ekor tertentu. Biasanya baka ikan tersebut akan diuji sehingga stabil supaya anak-anak ikan tersebut dapat menghasilkan warna dan bentuk yang sama dengan induk. 
Stacky7CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons


5. Jenis Gupi mengikut corak badan

    1.Tuxedo
    2.Cobra
    3.Snakeskin

6. Jenis Gupi mengikut corak ekor

    1.Glass
    2.Leopard
    3.Mosaic
    4.Lace

7.Jenis Gupi mengikut warna

    1.Albino
    2.White
    3.Black
    4.Blue
    5.Neon Blue
    6.Japanese Blue
    7.Green
    8.Red
    9.Yellow
    10.Purple 
    11.Bronze
    12.Golden
    13.Half-Black Blue
    14.Half-Black Green
    15.Half-Black Yellow
    16.Half-Black Purple
    17.Half-Black Pastel
    18.Solid Colored
    19.Multicolored
    20.Metal 
    21.Koi
    22.Panda
    23.Lazuli
    24.Dragon
    25.Moscow 
    26.Platinum

8.Jenis gupi mengikut sirip pektoral

    1.Dumbo

Rumusan

Dengan kepelbagaian variasi dan jenis, ikan ini sememangnya menjadi pilihan popular para peminat akuarium. Bukan sahaja mudah dipelihara, warna dan corak yang cantik juga memikat hati orang ramai untuk memelihara ikan ini. Bahkan ada juga penternak yang mencuba mendapatkan baka baru dengan mengkacukkan pelbagai jenis untuk menghasilkan jenis baru yang juga mampu dijual dengan harga yang tinggi. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Jenis - Jenis Ikan Guppy

Jenis - Jenis Ikan Guppy Terdapat pelbagai jenis ikan gupi dalam dunia. Terdapat beberapa spesies utama yang diklasifikasikan mengikut bentu...