Jumaat, 1 November 2019

Ikan Gupi (Guppy Fish)

Ikan gupi/guppy


Ikan gupi/gapi atau guppy fish merupakan antara ikan hiasan yang popular dalam kalangan peminat ikan hiasan. Ikan Gapi atau nama saintifiknya (Poecilia reticulata) berasal daripada Brazil, Guyana, Venezuela dan Kepulauan Caribbean. Ikan gapi juga dipelihara sebagai makanan kepada ikan yang lebih besar seperti ikan kelisa, haruan, dan sebagainya. Ikan gupi diperkenal di negara- negara asia untuk mengawal populasi nyamuk supaya risiko penyakit berasaskan nyamuk dapat dikurangkan. 

Kepelbagaian 'strain' ikan gupi.
Kepelbagaian 'strain' ikan gupi.

Pemakanan ikan gupi termasuk jentik - jentik, kutu air, artemia, cacing - cacing halus, dan banyak lagi. Ikan gupi merupakan ikan yang tahan lasak dan mampu hidup dalam pelbagai keadaan. Ikan gupi jantan mempunyai corak yang tersendiri dan warna yang menarik berbanding ikan gupi betina yang kurang menyerlah. Ikan gapi merupakan ikan yang mudah membiak dan merupakan ikan yang melahirkan anak. 









Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Jenis - Jenis Ikan Guppy

Jenis - Jenis Ikan Guppy Terdapat pelbagai jenis ikan gupi dalam dunia. Terdapat beberapa spesies utama yang diklasifikasikan mengikut bentu...